Je bedrijf heeft een website, misschien zelfs meerdere (vraag niet hoe ik dat weet :)). Het is de etalage van je bedrijf. Je wilt natuurlijk een goede indruk achterlaten. Tegelijkertijd is je website ook het meest zichtbare onderdeel van je bedrijf. Als je iets aan je bedrijf veranderd, veranderd ook vaak iets aan je website. Geen wonder dat veel zzp’ers er continue mee bezig zijn, en ook continue ontevreden erover.
Waarom is het belangrijk je website te blijven verbeteren?
Jij als mens bent continue in ontwikkeling en je bedrijf ontwikkelt zich ook. Je wilt laten zien wat de stand van zaken is. Voor welke problemen kunnen klanten bij jou terecht. Je wilt dat je je website de meest recente versie van je aanbod laat zien.
Je website is onwijs concreet. Je wordt gedwongen keuzes te maken. Misschien vind je het moeilijk te kiezen wat het meest belangrijke product is, maar je zult toch een helemaal links of helemaal bovenaan moeten plaatsen. Op een website is te zien welke keuzes je gemaakt hebt, en vaak ook welke je nog niet gemaakt hebt.
Voor mij is de ervaring van focus dezelfde als flow. Je kunt alleen het prettige gevoel van focus of flow hebben als je in beweging bent. Contact met je gevoel kan je een goede wegwijzer zijn als het erom gaat je website te verbeteren. Als het je frustreert aan je website te werken – vraag je teveel van jezelf. De menselijke reactie is helemaal niets te doen. En daar heb je waarschijnlijk ook niets aan.
Als je weet tot een goed gevoel te komen met de manier hoe jij je website verbeterd, heb je een manier gevonden jezelf goed aan te sturen. Dat is niet niks voor een zzp’er. Je website kan je veel leren over hoe je met je zelf het beste om kunt gaan.
Hoe kan de FOCUS-methode je helpen?
- Begin met een lijst. Schrijf alles op:
- Wat zou je zelf graag willen veranderen?
- Wat zou je volgens anderen moeten veranderen? Denk aan feedback van klanten, tips van andere zzp’ers, voorbeelden van websites die je gewoon aanspreken en vooral aan cursussen die je gevolgd hebt.
- Je kunt dit in een digitaal document schrijven, op papier of het gratis online FOCUS-tool gebruiken. Het gratis online FOCUS-tool zal je ook bij de volgende stappen helpen, het prioriteren vanuit gevoel.
- Priorteer deze lijst vanuit je gevoel. Gevoel kan beter met veel informatie omgaan dan ons bewuste verstand en bij een website komen bijna alle delen van je bedrijf aan bod. Vandaar is het handig je gevoel als uitgangspunt te nemen. Vraag je af wat je als eerste wilt oppakken, wat als tweede enz.?
- Mijmer er even over: wat houdt mij tegen deze stappen te zetten? Is het een technisch probleem? Durf ik iets niet? Moet ik er meer moeite in steken of het roer omgooien? Wat is nu de grootste uitdaging met de eerste stap die op de lijst staat?
De kans is trouwens groot dat de keuze wat de eerste meest handige stap is, na een tijd veranderd. Zie het als een teken van vooruitgang. Je leert je website, jouw uitdagingen en jezelf beter kennen.
Als je scherp hebt wat de eerste stap is, voel dan even:
- Heb je er zin in? Zo ja, wanneer ga je het oppakken gezien de rest van je leven?
- Heb je er geen zin in omdat het te saai is? Maak het dan interessanter bijvoorbeeld door jezelf uit te dagen elke keer sneller te zijn.
- Heb je er geen zin in omdat het frustrerend voor je is? Waarschijnlijk verwacht je dan te veel van je zelf. Praat erover met anderen of probeer de verwachtingen over de tijd uit te smeren – zodat je het in hapklare brokken maakt. Of zet je timer op 15 minuten en doe gewoon zoveel je kunt in 15 minuten.
In de Business-Plan Make-Over kan ik je helpen een plan voor je website te maken die beter bij jou past.
Even samenvatten, je website is de etalage van je bedrijf. Veel keuzes komen hier samen. Als je website je frustreert kun je de FOCUS-methode gebruiken om een website-verbeter-aanpak te vinden die beter bij jou past.